این مقاله در پی پاسخ بدین پرسش است که آیا استفاده از رسانههای جمعی به ویژه تلویزیون که رسانهای بسیار پرپوشش و سهلالوصول است میتواند شکاف آگاهی در میان گروههای دارای پایگاه اجتماعی اقتصادی متفاوت را کاهش دهد؟ طبق نظریه شکاف آگاهی، اقشار بالاتر سریعتر از اقشار پایینتر اطلاعات پخششده از طریق رسانههای جمعی را کسب میکنند و شکاف آگاهی بین اقشار بالا و پایین کاهش نمییابد. تحقیقات متعددی در کشورهای دیگر این نظریه و فرضیات آن را آزمون کردهاند اما در ایران تاکنون بدان پرداخته نشده است. به این منظور در اینجا فرضیههای آزمونپذیری از نظریه مذکور استنتاج شده است تا در پرتو دادههای تجربی در ایران به سؤال فوق پاسخ داده شود.