TY - JOUR ID - 19507 TI - تحصیلات، رسانه‏ها و آگاهی‏ها JO - نامه علوم اجتماعی JA - JNOE LA - fa SN - - AU - نایبی, هوشنگ AU - دهقان, علی رضا AU - فر, سعید معید AD - Y1 - 2008 PY - 2008 VL - 5 IS - 0 SP - EP - KW - شکاف آگاهی KW - رسانه‏های جمعی KW - تلویزیون KW - تحصیلات KW - پایگاه اجتماعی اقتصادی DO - N2 - این مقاله در پی پاسخ بدین پرسش است که آیا استفاده از رسانه‏های جمعی به ویژه تلویزیون که رسانه‏ای بسیار پرپوشش و سهل‏الوصول است می‏تواند شکاف آگاهی در میان گروه‏های دارای پایگاه اجتماعی اقتصادی متفاوت را کاهش دهد؟ طبق نظریه شکاف آگاهی، اقشار بالاتر سریع‏تر از اقشار پایین‏تر اطلاعات پخش‏شده از طریق رسانه‏های جمعی را کسب می‏کنند و شکاف آگاهی بین اقشار بالا و پایین کاهش نمی‏یابد. تحقیقات متعددی در کشورهای دیگر این نظریه و فرضیات آن را آزمون کرده‏اند اما در ایران تاکنون بدان پرداخته نشده است. به این منظور در اینجا فرضیه‏های آزمون‏پذیری از نظریه مذکور استنتاج شده است تا در پرتو داده‏های تجربی در ایران به سؤال فوق پاسخ داده شود. UR - https://jnoe.ut.ac.ir/article_19507.html L1 - https://jnoe.ut.ac.ir/article_19507_1c1ae1dde9add6553695491ba41632f2.pdf ER -