دانشکده علوم اجتماعینامه علوم اجتماعی-28220061122-ابهامزدایی از منطق موقعیت18916FAعلیپایادانشیار مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و استاد مدعو مرکز مطالعات دربارة دمکراسی، دانشگاه وست مینسترJournal Article19700101کارل پوپر، فیلسوف اتریشی الاصل مقیم انگلیس، آنچه را که با عنوان "منطق موقعیت" یا "تحلیل موقعیت" معرفی کرده به منزله یک ابزار روششناسانه (متدولوژیک) برای علوم اجتماعی و انسانی در نظر گرفته است. در مقاله ذیل، ضمن معرفی نقادانه رهیافت پوپر و اشاره به کاستیهای احتمالی آن، کوشش میشود تا قرائت سازگاری از مدل "منطق موقعیت یا تحلیل موقعیت"، به عنوان یک مدل تبیینکننده و مناسب برای فهم متأملانه در حوزة علوم اجتماعی و انسانی، ارائه شود. تاکید این مدل بر مفاهیمی همچون موقعیت و شرایط، نهادها و برساختههای اجتماعی، حیث التفاتی ، کنش و عمل، عقلانیت، معنا، و نقش ظرف و زمینه در فهم امور، رویدادها و متون است. به اعتبار نقشی که مدل "تحلیل موقعیت یا منطق موقعیت" در وحدتبخشی میان رهیافتهای تبیینکننده مختلف، از جمله مدلهای علّی، مدلهای متکی به تعمیمهای قانونـ مانند، تبیینهای متکی به نقش شخصیت، و تفسیرهای متکی به متن (هرمنیوتیک) بازی میکند، مدلی فراگیر و کارآمد است که در قیاس با برخی از مدلهایی که در حوزه علوم اجتماعی و انسانی مورد استفاده قرار میگیرد از این مزیت اضافی نیز برخوردار است که یافتهها و دعاویاش عینی و نقدپذیر و متعلق به حیطه عمومی هستند.دانشکده علوم اجتماعینامه علوم اجتماعی-28220061122-پوزیتیویسم و جامعهشناسی در ایران18917FAحسینکچویاناستادیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانجلیلکریمیدانشجوی دکتری جامعهشناسی نظری ـ فرهنگی دانشگاه تهرانJournal Article19700101The position of sociology in Iran is the main question of this paper and the domination of the positivistic approach constitutes its basic supposition. The writers have studied all issues of Nemeye-Ol?m-e ejtemai (Journal of the Social Science, published by the University of Tehran), M.A. theses in sociology, and the projects conducted by the Institute for Social Studies and Research. Our finding indicates that there no domination of positivism or of any other approach in the Iranian sociology, but that sociology in Iran has been shifting from more basic and qualitatively oriented studies toward works which have applied and quantitative inclinations. There is, however, evident a methodic agitation on quantitative and survey research approaches.این مقاله حاصل مطالعهای است در باب ماهیت رویکرد غالب بر جامعهیشناسی در ایران، که طبق فرضیة آغازین آن، سنت پوزیتیویستی است. مقاله با بررسی تجربی مقالات جامعهشناختی نامه علوم اجتماعی، رسالههای کارشناسی ارشد جامعهشناسی و طرحهای انجام شده در موسسة تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران سعی دارد این فرض را آزمون کند. در پایان آنچه حاصل میشود بیانگر غلبه تحقیقات پیمایشی کمّی است که خود در چارچوب رویکرد پوزیتیویستی میگنجد. با اینحال به نظر میرسد مقتضیات و ملزومات روشهای کمّی نیز به طور شایسته رعایت نشده است. همچنین دریافتیم که جامعهیشناسی در ایران, به مرور زمان از مطالعات بیشتر بنیادی و کیفی به سوی مطالعات عمدتاً کاربردی و کمّی حرکت کرده است.دانشکده علوم اجتماعینامه علوم اجتماعی-28220061122-بررسی نگرش اعضای هیأت علمی نسبت به علل مهاجرت نخبگان به خارج از کشور18918FAUnknownJournal Article19700101This article probes brain drain in Iran. In order to explain the issue, quantitative data were collected on faculty members’ views regarding their reasons for the emigration of the educated elite. It is argued that the theory which best explains the data is the pull-push factors theory. Regarding the push factors, low status of scientific activity in the society, lack of research facilities, and low wage and salary of researchers were considered as very important reasons in the opinions expressed by the faculty members. On pulling factors, our research findings show that better living standards, better conditions for scientific work, more suitable research facilities, better employment opportunities and higher salaries, family security, and non-existence of utilization opportunities or non-utilization of professional skills in the country, affected brain drain. Yet cultural/political reasons and personal intellectual freedom were not regarded as important push or pull factors in the views of the respondents.تحقیق حاضر به بررسی نگرش اعضای هیئت علمی در باره دلایل مهاجرت نخبگان علمی به خارج از کشور میپردازد و در توجه به دو دسته از عوامل رانشی (دافعههای داخلی) و عوامل کششی (جاذبههای خارجی) طراحی گردیده است. نوع تحقیق توصیفی بوده و جمعیت مورد مطالعه آن را کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه مازندران تشکیل میدهد. نتایج حاصل از این نظرسنجی نشان میدهد که عواملی نظیر «عدم توجه اجتماعی به ارزش فعالیتهای علمی؛ نبود تسهیلات لازم برای پژوهش، پایین بودن حقوق و دستمزد و احساس وجود تبعیض و نابرابری» به طور «خیلی زیاد» و «زیاد» به عنوان عوامل رانشی در مهاجرت نخبگان علمی به خارج از کشور مؤثر هستند. عوامل سیاسی مانند «وجود فشارهای سیاسی و نبود آزادی در ابراز عقیده» اهمیت چندانی در نظر اعضای هیئت علمی نداشته است. نتایج این تحقیق همچنین نشان میدهد «امکانات مادی و رفاهی بهتر برای زندگی، ارتقاء رشد علمی و حرفهای، وجود فرصتهای شغلی بهتر، دسترسی به دستمزد بیشتر، آسایش روانی و اجتماعی بهتر برای خود و خانواده، علاقه به زندگی در یک جامعه بدون احساس تبعیض و نهایتاً ارتباط بهتر تخصص با نیازهای جامعه خارجی» به ترتیب در دیدگاه اعضای هیئت علمی به عنوان عوامل کششی قلمداد شدند.دانشکده علوم اجتماعینامه علوم اجتماعی-28220061122-ادبیات و نظریة نظام چندگانه: نقش اجتماعی نوشتار18919FAبهزادبرکتاستادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه گیلانJournal Article19700101A literary text, explicitly or implicitly, communicates with society. The text is involved, through its intricate network of signification, with social life, even if the writer does not intend to deal with social matters. The Russian formalists see the interaction between the “text” and “society”, mainly as a matter which reveals itself in the “literary form”, no matter how the “content” would try to deny such an interaction. The French structuralists, through a deepening of the formalists’ ideas came to believe that the tight link between “text” and “society” would be best manifested if one analyses the “personalized writing” of the text.
Any analysis of this kind needs a theoretical model to explain the mutual functions of literature and society. Here, we take the polysystem theory, as introduced by Itamar-Zohar, as our model. Nonetheless, we remain cognizant of the fact that the above theory portrays only generally the ways in which literature and society are interrelated. Thus, this article seeks to reach an understanding of the specific ways through which such an interaction takes placeادبیات، ارتباط خود با جامعه را گاه به صورت آشکار و گاه به صورت پنهان بیان میکند. حتی زمانی که نویسنده نیت پرداختن به مسائل اجتماعی را ندارد، متن، به سبب شبکة پیچیدة دلالتهایش با حیات اجتماعی ارتباط مییابد. از نظر فرمالیستهای روس شکل یک متن ادبی، گویاترین بیان تعامل متن و جامعه است و حتی زمانی که محتوای اثر رابطهاش را با جامعه پنهان میکند، شکل ادبی نمایانگر این رابطه است. ساختگرایان فرانسوی با تعمیق آرای فرمالیستها، تحلیل "نوشتار" یا همان شیوة بیان خاص نویسنده را بهترین بازنمایی تعامل اثر ادبی و جامعه به شمار آوردند. بر این اساس، بررسی "نوشتار"، بهترین شیوة فهم رابطة میان ادبیات و جامعه است. در عین حال، بدیهی است که این بررسی به یک چارچوب نظری نیازمند است که تبیین رابطة دوسویة کارکردهای ادبی و اجتماعی را از جمله وظایف خود به شمار آورد؛ بنابراین استناد به "نظریة نظام چندگانة" ایتامار اون زهر در تحقیق حاضر در این راستا توجیهپذیر است. باید دانست که این نظریه، نوعی رویکرد "عام" به مهمترین عرصههایی است که حیات فرهنگی جوامع را شکل میدهند، از اینرو تعامل ادبیات و جامعه را صرفاً در کلیات آن مطرح میکند و ردیابی این تعامل در "نوشتار ادبی" وظیفهای است که انجام آن را مقالة حاضر به عهده گرفته استدانشکده علوم اجتماعینامه علوم اجتماعی-28220061122-جوانان و هنجارهای رسمی و غیررسمی موسیقی پاپ18920FAوحیدقاسمیعضو هیئت علمی دانشگاه اصفهانسید آیتاللهمیرزاییدانشجوی دکترای جامعهشناسی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article19700101This article studies music in its social context. It focuses on pop music because this kind of music attracts the youth extensively. The writers study two types of pop music; licit and illicit, and thereby they attempt to reach an understanding as to why such a huge attention is given to pop music by the youth. The data have been gathered through survey method in summer of 1381 (Iranian Calendar) among the Isfahan’s youths. In addition to the survey method and the questionnaire, the library method was also used for determining some of the references concerning the youth subculture in particular. The findings show that the Isfahan’s youths are more inclined towards illicit pop music and regard it as “happier” than licit pop music. Some of the resemblances that licit pop music bears to the illicit one explain why the youth are attracted to pop music in generalمقالة حاضر به مطالعة موسیقی در زمینة اجتماعی آن میپردازد. در این مقاله از میان انواع موسیقیهایی که جوانان ایران بدان گرایش دارند، موسیقی پاپ به دلیل توجه گستردة جوانان به آن مورد بررسی قرار میگیرد. نویسندگان این مقاله با مطالعة جایگاه دو نوع موسیقی پاپ غیرمجاز و مجاز در خرده فرهنگ جوانان ایران قصد دارند دلایل توجه جوانان به این دو نوع موسیقی را بررسی نمایند. اطلاعات این پژوهش به روش پیمایشی در تابستان 1381 از بین جامعة جوانان شهر اصفهان و با استفاده از پرسشنامه گردآوری شده است. با این وجود از مطالعة اسنادی نیز برای گردآوری برخی استنادات ـ به ویژه در ارتباط با بحث خردهفرهنگ جوانان ـ بهره جستهایم. نتایج این پژوهش نشان میدهد جوانان شهر اصفهان گرایش بیشتری به موسیقی پاپ غیرمجاز دارند و آن را شادتر از موسیقی پاپ مجاز میدانند و برخی شباهتهای موسیقی پاپ مجاز به موسیقی پاپ غیرمجاز را میتوان از دلایل گرایش جوانان به موسیقی پاپ مجاز دانست.دانشکده علوم اجتماعینامه علوم اجتماعی-28220061122-انحراف اجتماعی جوانان در آیینة پژوهشها18921FAمسعودگلچینعضو هیئت علمی گروه جامعهشناسی دانشگاه تربیت معلمJournal Article19700101This article attempts to answer the question of what are the main factors and conditions that determine the social and behavioral deviance in adolescents and juveniles. The author tries to answer the main question and the following related ones by examining the researches so far conducted on the juvenile delinquency. This is done using a certain type of secondary analysis. The related questions are:
1. What answers the related researches provide for the question (the determining factors influencing deviance and delinquency in juveniles)?
2. According to the researches examined, what are the priorities of the causes that lead to deviance and delinquency in adolescents and juveniles and what is the frequency of the theories and the theoretical variables employed in those researches?
3. As seen by the researches examined, what are the order and the rate of deviance and delinquency in girls and boys, and on what variables they are modeled?
Following the necessary selection, researches at hand were reduced to the number of 57. They were then studied and evaluated on the basis of the already-defined criteria related to their form and content, and a total of 12 researches were selected for the final evaluation. These researches enjoyed a high variety in terms of themes and methodologies. In particular, they had investigated higher numbers of samples. The samples included 965 girls and 2459 boys in a total of 3424 samples. They are these samples which make the importance of this study and the results of those researches more evident. The findings show that:
1. Deviance and delinquency in adolescents are influenced and correlated to factors such as sex, age, social status of the family, parents’ religious beliefs, intimacy with deviant friends, membership in delinquent groups, educational background, interest in school, and parental participation in school meetings.
2. The variables that are mostly repeated and emphasized as causing, preparing for, and enforcing deviance and delinquency in adolescents are socio-economic status of the adolescent, his relationship with the uncomforting friends and interest and membership in such groups, kind and degree of parental supervision and control of the adolescent’s behavior, and the disintegration of the family.
3. Boys almost always more than girls fall victim to all types of deviance, delinquency and crimeمقالة حاضر، پیرامون این سؤال مهم میباشد که رفتار انحرافی و کجروی اجتماعی نوجوانان و جوانان تابع و مرتبط با چه عوامل و شرایطی است؟ در این نوشتار کوشش شده است تا سؤال مزبور با کاوش در پژوهشهای انجام شدة مرتبط با بزهکاری جوانان به کمک فن تحلیل ثانوی پاسخ داده شود. پژوهشهای مذکور پس از غربالگری لازم به تعداد 57 پژوهش محدود شدند و براساس ملاکهای شکلی و محتوایی از پیش تعیین شدهای، مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفتند و در مجموع 12 پژوهش برای ارزیابی نهایی انتخاب شد. در این پژوهشها در مجموع 965 دختر و 2459 پسر و بر روی هم جمعیتی بالغ بر 3424 نفر مورد مطالعه قرار گرفتهاند. این امر، ارزش این مطالعه و نتایج حاصل از پژوهشهای مزبور را بیشتر معلوم میسازد. نتایج نشان میدهد: 1) کجروی و بزهکاری نوجوانان تحت تأثیر یا در رابطه با عواملی همچون جنس، سن، پایگاه اجتماعی خانواده، درجة مذهبی بودن والدین، میزان تماس افراد با دوستان کجرو، عضویت در گروههای بزهکاری، وضعیت تحصیلی، میزان تعلق به مدرسه، میزان شرکت والدین در جلسات انجمن اولیاء و مربیان است. 2) متغیرهایی که بیشترین تکرار و تأیید را در ارتباط با ایجاد، زمینهسازی و تقویت رفتار انحرافی و بزهکاری نوجوانان داشتهاند به ترتیب عبارتند از: پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی، میزان ارتباط نوجوان با گروه دوستان ناهمنوا و تمایل و عضویت در آن گروهها، نوع و میزان نظارت و کنترل والدین بر رفتار نوجوانان و میزان گسیختگی و نابسامانی خانواده. 3) تقریباً در همة انواع کجروی، پسران بیش از دختران مرتکب رفتار انحرافی شدهاند.دانشکده علوم اجتماعینامه علوم اجتماعی-28220061122-شکلگیری سرمایه اجتماعی و فراتحلیل عوامل موثر بر آن18922FAمحمدجوادناطقپوراستادیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانسیداحمدفیروزآبادیدکتری جامعه شناسی از دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانJournal Article19700101This paper discusses different definitions of social capital and theories of social capital formation. Using meta-analysis method a selection of Iranian investigations on social capital is studied. The Iranian models of social capital’s effective factors are derived from age, education, marriage, occupation and income. These factors, which do not implicate the element of “trust”, are directly related to a complex of social capital indicators including awareness, a concern with the public affairs, trust, formal and informal participation and so forth. Men’s formal participation and awareness are higher than those of women, yet there is no difference in terms of trust between men and womenدر این مقاله به بررسی مفهوم و نظریههای شکلگیری سرمایه اجتماعی پرداخته شده و با روش فراتحلیل، تعدادی از پژوهشهای انجام شده در مورد سرمایه اجتماعی در ایران بررسی شد. یافتههای این پژوهش نشان میدهد متغیرهای سن، تحصیلات، تاهل، شاغل بودن و درآمد به جز با عنصر اعتماد با سایر عناصر سرمایه اجتماعی اعم از آگاهی و توجه به امور عمومی، اعتماد، مشارکتهای رسمی و غیررسمی رابطه مستقیم دارد. و مردان در آگاهی و توجه به امور عمومی و مشارکت رسمی نقش بیشتری نسبت به زنان دارند و مشارکت غیررسمی زنان بیشتر میباشد و در میزان اعتماد تفاوتی بین زن و مرد دیده نمیشود.