دانشکده علوم اجتماعینامه علوم اجتماعی-16120080822Sociology of Knowledge and Culture: Diversity or Change from the Classic to the ‘New’جامعهشناسی معرفت و فرهنگ: تنوع یا تغییر نگرش از کلاسیک به جدید26973FAمحمدتوکلدانشیار گروه جامعهشناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانJournal Article19700101There are discussions and debates recently surfacing that leads some readers with the impression that a ‘new sociology of knowledge’ has been formed which is not only different from the classic sociology of knowledge but is in contradiction to it. The present paper explains the major ideas and lines of thought in the course of sociology of knowledge along with the diversified interpretations and emphases - including those regarding culture. Then, the article outlines the historical chain of theoretical changes and developments in and around the sociology of knowledge which lead to the interpretations and emphases basic to the ‘new’ sociology of knowledge. It is shown, at the end, that these discussions were neither ignored nor isolated in the course of formation and development of sociology of knowledge.مباحث و گفتگوهای جدیدی در ارتباط با حوزه جامعهشناسی معرفت مطرح است به طوری که بعضی احساس میکنند جامعهشناسی معرفت جدیدی شکل گرفته که نه تنها با جامعهشناسی معرفت کلاسیک متفاوت است بلکه با آن در تضاد است. در این راستا مقاله حاضر ایدهها و جریانات مهم در شکلگیری جامعهشناسی معرفت کلاسیک با تنوع برداشتها و تأکیدات را تشریح نموده و از جمله مسأله فرهنگ را که عامل برجسته در بحثهای اخیر است در آن جریانات مورد بحث قرار میدهد. مقاله، سپس زنجیره تاریخی توسعه و تحول نظری در این رشته را به تأکیدات و برداشتهای جامعهشناسی معرفت "جدید" میرساند و نشان میدهد که عمدة این مباحث در دوره کلاسیک جامعهشناسی معرفت نه مغفول بودهاند و نه مهجور.https://jnoe.ut.ac.ir/article_26973_9cd0b3dc52b54d1ac316bc889e7f11db.pdfدانشکده علوم اجتماعینامه علوم اجتماعی-16120080822The Pathology of Development Management in Iranارزیابی نحوة مدیریت توسعه در ایران26974FAیارمحمدقاسمیاستادیار گروه جامعهشناسی دانشگاه ایلامJournal Article19700101This paper deals with the theoretical analysis of development as one of the most important issues of development in Iran. We believe that the pioneers of modernity, in general, and development managers, in particular, have, explicitly or implicitly, considered modernization school in development. Thus, here first the theoretical rudiments and methodology of this school will be critically discussed. Then, we introduce our Habermas-oriented theoretical framework. According to this framework, we find out, that, the most important problem of development in Iran stems from placing too much emphasis on imported hardware to the neglect of software (the socio-political and cultural development). A selection as such, has caused the domination of ‘system’ over ‘life-world’, and its harmful effects such as increase in social crimes and injuries.در این مقاله به تحلیل نظری یکی از مهمترین مسایل مرتبط با توسعه در ایران، یعنی مدیریت توسعه پرداختهایم. از آنجا که به اعتقاد ما قریب به یک قرن است که پیشگامان مدرنیته در کشور عموماً و مدیریت توسعه بالاخص، مکتب نوسازی را آگاهانه یا غافلانه، در امر توسعه، الگوی خود قرار دادهاند، از این رو ابتدا مبانی نظری و روششناختی این مکتب را مطرح و سپس با نقد آن، به معرفی چهارچوب نظری خود که مبتنی بر رویکرد هابرماس است، مبادرت نمودهایم. براساس این تحلیل نظری به این نتیجه دست یافتهایم که مهمترین ویژگی مدیریت توسعه در ایران، تکیه بر بخش سختافزاری وارداتی و غفلت از بعد نرمافزاری توسعه (بعد اجتماعی ـ سیاسی و فرهنگی) است. انتخاب این رویه، باعث گردیده که زیستجهان اجتماعی تحت تسخیر سیستم درآید و به تدریج آثار زیانبار خود را به صورت افزایش آسیبها و جرایم اجتماعی، نشان دهد.https://jnoe.ut.ac.ir/article_26974_4a277a856710f0a23948798d2d460355.pdfدانشکده علوم اجتماعینامه علوم اجتماعی-16120080822The Challenge of Individualism and Collectivism in Sociologyنگاهی جدید به مناقشه فردگرایی و جمعگرایی در جامعهشناسی26975FAUnknownJournal Article19700101Individualism and collectivism are among determining attitudes which play a fundamental role in the analysis of our actions and social dispositions. This article deals with the concept of social dilemma as a new concept applied to the topic of individualism and collectivism. Social dilemma is a special kind of conflict between the individual and collective interests. If the individual, regardless of others choices, opts for the self interest as the best choice, and if the majority of the individuals opt for self interest, then there would be a situation where everyone is worse off, as compared to a situation where cooperation was adopted. The social dilemma is located in rational choice theory and can be examined through game theory and decision theory. Social dilemma can be defined from two different stand points: internal and external costs, and the prisoners’ dilemma. The most important types of social dilemma are common resources and public goods.
In this article examples of social dilemma and its definitions are presented. In addition we offer a clear definition which can help us in the analysis of individualistic and collectivist trends in an actual society. The final part includes samples of researches that have applied this concept in social analysis successfully.فردگرایی و جمعگرایی از گرایشات تعیینکنندهای است که در تحلیل کنشها و نگرشهای اجتماعی نقشی اساسی دارد. این مقاله به بررسی مفهوم دوراهی اجتماعی به عنوان یکی از جدیدترین مفاهیم ارائه شده در مناقشه فردگرایی و جمعگرایی میپردازد. دوراهی اجتماعی نوع خاصی از تعارض میان نفع جمعی و نفع فردی است، که در آن برای هر فرد، صرفنظر از انتخاب دیگران، بهترین گزینه، انتخاب نفع فردی است. اما اگر اکثر افراد آن را انتخابکنند، وضعیتی ایجاد خواهد شد که برای همه افراد بدتر از حالتی استکه در صورت انتخاب گزینه همیارانه یا نفع جمعی، برایشان حادث میشد. مسأله دوراهی اجتماعی، در نظریه انتخاب عقلانی و با استفاده از نظریه بازی و نظریه تصمیمگیری قابل بررسی است. از دو منظر متفاوت میتوان دوراهی اجتماعی را تعریف کرد: هزینههای بیرونی و درونی، و بازی دو راهی زندانی. مهمترین انواع دوراهی اجتماعی، دوراهی منابع مشترک و دو راهی کالاهای همگانی است. در این مقاله علاوه بر ذکر مثالهایی از دوراهی اجتماعی، تلاش شده تا با کاوش در این مفهوم و تعاریف ذکر شده در باب آن، تعریف و تشریح دقیق و روشنی از مفهوم «دوراهی اجتماعی» ارائه شود و گرایشهای فردگرایانه و جمعگرایانه در واقعیت جامعه مورد تحلیل قرار گیرد. تحلیل دستاوردهای پژوهشهای صورت گرفته و بررسی قابلیت مفهوم دوراهی اجتماعی در تحلیل گرایشهای فردگرایانه و جمعگرایانه پایانبخش مقاله است.https://jnoe.ut.ac.ir/article_26975_35d0c43aa1c7f916a766913cb20507c2.pdfدانشکده علوم اجتماعینامه علوم اجتماعی-16120080822How to Encounter Various Sociological Theories?With Reference to Theoretical Frameworks of Students’ Dissertations in Iranبا نظریههای گوناگون جامعهشناسی چگونه روبرو شویم؟ با اشاره به چارچوبهای نظری پایاننامههای دانشجویی26976FAUnknownJournal Article19700101In Iran’s academia and public sphere, a great deal of confusion exists concerning the adoption and application of sociological theories. On the one hand, sociological theories constitute the core of the discipline of sociology and thus any sociology student and sociologist needs to benefit from these sociological theories in order to utilize sociology. On the other hand, however, considering the multiplicity and diversity of these theories has resulted in considerable confusion, leading some to the false conclusion that all sociological theories are ‘sociological ideologies’. This paper attempts to propose a four-layered classification of sociological theories (normal theories, macro theories, sociological schools, and contemporary strands of thought) in order to argue for the ‘usefulness’ of sociological theories and to clear up some of confusion in utilization of these theories. The nature of discussions in this paper, therefore, is of the kind of ‘meta theory’. The last part of the paper classifies the students’ dissertations in Iran under two categories and attempts to answer why most theoretical frameworks in students’ dissertations are not helpful.
Key Words: Normal Theories; Macro Theories; Sociological Schools; Contemporary Strands of Thought; Helpful Theoretical Framework; Unhelpful Theoretical Framework.کاربرد و سودمندی نظریههای جامعهشناسی در عرصة عمومی ایران (در فضاهای آکادمیک، تحقیقاتی و رسانهای) به موضوعی چندپهلو، مناقشهانگیز و حتی گیجکننده تبدیل شده است. از طرفی کاربرد علمِ جامعهشناسی بدون تأکید محوری بر نظریههای این رشته ناممکن است و از طرف دیگر گوناگونی و تنوع این نظریهها باعث چنان ابهامی شده که کاربرد آنها را با مشکل روبرو کرده است- تا جاییکه عدهای از صاحبنظران را وا داشته که از ایدئولوژیک بودن نظریههای جامعهشناسی یاد کنند. سؤال اصلی این پژوهش این است که: آیا میتوان طبقهبندیای از نظریههای گوناگون جامعهشناسی ارائه داد که از ابهام در کاربردِ نظریهها در جریان تحقیقات اجتماعی بکاهد؟ بدین منظور این پژوهش با ارائة یک تقسیمبندی چهارگانه (نظریههای رایج، نظریههای کلان، مکاتب و جریانهای فکری معاصر) انواع گوناگون نظریههای جامعهشناسی را طبقهبندی کرده و با ارائه معیارهایی برای ارزیابی هرکدام، از سودمندی آنها در جریان تدوین چارچوب نظری تحقیقات اجتماعی دفاع میکند. محتوای اصلی این پژوهش از جنس مباحث فرا نظریهای است که با دیدگاه ترکیبی و روش پسینی از نظریههای موجود (در جریان اصلی جامعهشناسی) در برابر مخالفانش دفاع کرده است. در پایان با یک جستجوی مقدماتی و با ارائه دو سنخ این فرض را مطرح میکند که چرا تعداد قابل توجهی از چارچوبهای نظری در پایان نامههای کارشناسی ارشد راهگشا نیستhttps://jnoe.ut.ac.ir/article_26976_352f7e42e10f36cfa38f1b82ba7e9e27.pdfدانشکده علوم اجتماعینامه علوم اجتماعی-16120080822Social Capital, Land Use Systems, and Peasants Cooperative Productionبررسی سرمایه اجتماعی در انواع نظامهای بهرهبرداری از زمین و عوامل مؤثر بر تبدیل بهرهبرداریهای دهقانی به تعاونی26977FAمصطفیازکیااستاد گروه جامعهشناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانسیداحمدفیروزآبادیاستادیار گروه جامعهشناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانJournal Article19700101This article initially probes the history of land exploitation systems in the Karkhe dam watershed basin. It then proceeds to examine the relation between social capital and development from theoretical point of view. In this survey study, a sample population of 375 families, in 49 villages, is studied in various land exploitation systems, measured by the indexes of social capital. The two systems of peasant family farming and cooperatives production, from collective’s activities point of view such as social participation, innovativeness, cooperation, tendencies to collective cooperation, are examined. The results show that participation, norms of reciprocity, innovativeness, and efficiency in cooperative systems are significantly higher than those present in the peasant family farming.در مقدمه تاریخچهای از وضعیت فعلی انواع نظامهای بهرهبرداری از زمین در حوزه آبریز کرخه و دیدگاههای مربوطه پیرامون نظامهای بهرهبرداری آمده است. سپس به لحاظ نظری رابطه سرمایه اجتماعی با توسعه یافتگی بررسی شده است. این پژوهش با روش پیمایش بر روی 49 روستا و 375 خانوار در حوزه آبریز کرخه صورت گرفته و در آن انواع نظامهای بهربرداری از زمین بررسی شده است. در این مطالعه، سرمایه اجتماعی در بین انواع نظامهای بهرهبرداری بررسی شده است و با هدف مقایسه تطبیقی بین دو شیوه فردی و جمعی از نظامهای بهرهبرداری، یعنی بهرهبرداریهای دهقانی و تعاونی با سایر انواع نظامهای بهرهبرداری، به مطالعه وضعیت مشارکت، هنجارهای همیاری و نوگرایی در دو نوع نظام دهقانی و تعاونی، پرداخته شده است. نتیجه بررسی نشان میدهد که، مشارکت، هنجار همیاری و تمایل به کار گروهی، نوگرایی و بهرهوری در بهرهبرداران تعاونی، به شکل معناداری بالاتر از بهرهبرداران در واحدهای خرد و دهقانی است.https://jnoe.ut.ac.ir/article_26977_0378514c5ade3d37ee60abfd0b9d145d.pdfدانشکده علوم اجتماعینامه علوم اجتماعی-16120080822تبعیض سنی: ارزیابی گفتمان سیاست فرهنگی در هویتبخشی به جوانان ایرانیتحلیل تأثیر اجتماعی توسعه صنعتی در منطقه عسلویه26978FAسیدامیرطالبیاندکتری جامعهشناسی و عضو هیأت علمی مؤسسه مطالعات بینالمللی انرژیمحمدفاضلیدکتری جامعهشناسی و استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندرانعقیلدغاقلهکارشناس ارشد جامعهشناسی و عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهیJournal Article19700101The establishing of large industrial complexes and initiating industrial development without a regard for their social and cultural implications can lead to harmful unintended consequences. Describing the situation in Assaluyeh district before and after installing of industrial units, this article shows the negative consequences that follow an approach to industrialization that neglects social considerations. The development project in Assaluyeh is a case in point which has encountered the sustainable development of the district with obstacles. The article has the conceptual framework of ‘social effect analysis’. This is a survey study which uses qualitative methods in two statistical societies: of indigenous inhabitants of Assaluyeh, and that of non-native workers. The findings indicate that serious pathologies have occurred at different social and cultural levels, and that considering the most cases which have come under investigation, the district faces acute problems. The study further shows that adoption of a social and cultural approach, and intra-sector programming can prevent such problems.احداث تأسیسات صنعتی بزرگ و توسعة صنعتی بدون در نظر گرفتن ابعاد اجتماعی و فرهنگی آن، میتواند پیآمدهای ناخواستة فراوانی به دنبال داشته باشد. مقاله حاضر با بررسی توصیفی وضعیت منطقه عسلویه، قبل و بعد از احداث تأسیسات صنعتی، نشان میدهد که فقدان رویکرد اجتماعی به توسعه چه عواقب ناگواری برای زندگی اجتماعی محلی داشته و توسعه پایدار در این منطقه را نیز با دشواری مواجه میسازد. این مقاله با پیروی از چارچوب مفهومی «تحلیل تأثیر اجتماعی» و با استفاده از تحقیق پیمایشی و بهرهگیری از روشهای کیفی در دو جامعة آماری ساکنان بومی عسلویه و کارگران غیربومی شاغل در منطقه انجام شده است. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که آسیبهای فراوانی در سطوح مختلف اجتماعی و فرهنگی در منطقه بروز کرده و در اکثر ابعاد بررسی شده این منطقه با معضلات جدی روبروست. به علاوه شواهد نشان میدهد اجتناب کردن از این مشکلات در صورت داشتن رویکردی اجتماعی و فرهنگی و برنامهریزی فرابخشی امکانپذیراست.https://jnoe.ut.ac.ir/article_26978_b88ef22ef6e2d69b383ea14cf08483bf.pdfدانشکده علوم اجتماعینامه علوم اجتماعی-16120080822Age Discrimination An Appraisal of Prosperity Discourse of Cultural Policy in Identification of Urban Youthتبعیض سنی: ارزیابی گفتمان سیاست فرهنگی در هویتبخشی به جوانان ایرانی26979FAعباسکاظمیاستادیار گروه ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانابراهیم محسنیآهوییدانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانJournal Article19700101Age as a culturally partitioning category, disciplines citizens in age groups and it raises power relations in society. I have called this the ‘vivifier’ function of age groups. The ‘youth’ as one of the age periods, constitutes a disputed field of definitions, representation, and identification. The writers of this essay, having glanced through the dominant discourses concerning the youth and discourse analysis of policy-making institutions, attempt to answer the question that in identifying the Iranians, the discourse of cultural policy is based on what approaches? The indication of discourse approaches which are discussed in this essay should be seen as a chronology of the youth discourses. This essay shows that the cultural policy discourse has a tendency towards a dual approach consisting of: the problem-driven and the possibility-driven to the youth issue as reflected in the available and sensible statements. Such reasoning indirectly points to the causes why the social programs have been rather unsuccessful in attracting the youth’s participation.سن به عنوان مقوله فرهنگی منقسم، شهروندان را در گروههای سنی تحت انتظام درآورده و حدوث گفتمانی خاص، برآمده از مناسبات قدرت در جامعه را موجب میشود که کارکردی هستیبخش برای گروههای سنی دارد. جوانی یکی از دورههای سنی است که حوزه منازعهای را در خصوص تعاریف، بازنمایی و هویتبخشی به خود اختصاص میدهد. نویسندگان درصددند تا ضمن مرور احکام گفتمانی غالب در خصوصِ جوانان، با تحلیل گفتمان نهادهای سیاستگذار، به این پرسش پاسخ گویند که گفتمانِ سیاست فرهنگی در هویتبخشی به جوانان ایرانی بر چه رویکرد یا رویکردهایی مبتنی است؟ بررسی رویکردهای مطرح شده در این مقاله را بایستی به عنوان دیرینهشناسی گفتمانهای جوانی قلمداد کرد. در این مقاله نشان داده میشود که گفتمان سیاست فرهنگی از حیثِ احکامِ بارزِ مندرج در آن، گرایش به رویکردهای دوگانه مسألهساز و موجهساز به جوانی دارند. همچنین استدلال فوق، اشارهای ضمنی به دلایل عدم توفیق برنامهریزان اجتماعی در جلب مشارکت جوانان دارد.https://jnoe.ut.ac.ir/article_26979_43fcf9934a1e01bd2c80214ac875461f.pdfدانشکده علوم اجتماعینامه علوم اجتماعی-16120080822Sociology of Knowledge and Culture: Diversity or Change from the Classic to the ‘New’جامعهشناسی معرفت و فرهنگ: تنوع یا تغییر نگرش از کلاسیک به جدید26980FAمحمدتوکلدانشیار گروه جامعهشناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانJournal Article19700101There are discussions and debates recently surfacing that leads some readers with the impression that a ‘new sociology of knowledge’ has been formed which is not only different from the classic sociology of knowledge but is in contradiction to it. The present paper explains the major ideas and lines of thought in the course of sociology of knowledge along with the diversified interpretations and emphases - including those regarding culture. Then, the article outlines the historical chain of theoretical changes and developments in and around the sociology of knowledge which lead to the interpretations and emphases basic to the ‘new’ sociology of knowledge. It is shown, at the end, that these discussions were neither ignored nor isolated in the course of formation and development of sociology of knowledge.مباحث و گفتگوهای جدیدی در ارتباط با حوزه جامعهشناسی معرفت مطرح است به طوری که بعضی احساس میکنند جامعهشناسی معرفت جدیدی شکل گرفته که نه تنها با جامعهشناسی معرفت کلاسیک متفاوت است بلکه با آن در تضاد است. در این راستا مقاله حاضر ایدهها و جریانات مهم در شکلگیری جامعهشناسی معرفت کلاسیک با تنوع برداشتها و تأکیدات را تشریح نموده و از جمله مسأله فرهنگ را که عامل برجسته در بحثهای اخیر است در آن جریانات مورد بحث قرار میدهد. مقاله، سپس زنجیره تاریخی توسعه و تحول نظری در این رشته را به تأکیدات و برداشتهای جامعهشناسی معرفت "جدید" میرساند و نشان میدهد که عمدة این مباحث در دوره کلاسیک جامعهشناسی معرفت نه مغفول بودهاند و نه مهجور.https://jnoe.ut.ac.ir/article_26980_f3e59bd057fb57d80fb8847fbe46d8b2.pdf