دانشکده علوم اجتماعینامه علوم اجتماعی-8819961221-ابعاد اجتماعی مدیریت بهره برداری از مرتع در ایران
(با تاکید بر استانهای فارس و کهگیلویه و بویراحمد)15581FAمصطفیازکیاJournal Article19700101This article deals with the social factors affecting rangeland
management in Iran. The main findings of this research are summarized
as follows:
- The social factors, such as sex, age, literacy, occupation, kinship
relations, social stratification, power structures, are very important for
better management of pastures.
- Transferring the ownership of rangelands to nomads and peasants
affecting their attitudes due to a better understanding of rangeland
management.
- The transferring of pastures to tribesmen has had an influential impact
on the social structure of the communities under study.
Based on the above - mentioned findings, it can be concluded that
the use of the indigenous knowledge of the native people is important
in the implementation of the projects concerning the reclamation of pasturesتهیه و اجرای طرحهای مرتعداری به عنوان یک سیاست واحد مدیریت اصولی بهره برداری از مراتع توسط سازمان جنگلها و مراتع کشور به مرحله اجرا درآمده است. از مشخصات بارز این طرحها‘ مطالعه و برنامه ریزی مجموعه منابع طبیعی موجود در محدود در محدوده طرح در فرآیند توسعه پایدار است.
بررسی نشان می دهد که در تعیین حد مطلوب و واگذاری مرتع به ابعاد معیشتی و رفاهی دامداران و پتانسیلهای تولید در مرتع به توجه کافی به عمل نمی آید. یافته های پژوهش نشان می دهد که هرچه تعداد اعضاء طرحهای مرتعداری کم باشد‘ توفیق فنی طرحها بیشتر است. طرحهای مرتعداری که بر اساس اصول خویشاوندی و دودمانی استوار است از قوام بیشتری در مقایسه با طرحهای مرتعداری مشاعی برخوردار هستند.https://jnoe.ut.ac.ir/article_15581_412c7478fc8a098b4ff390f6bb226033.pdfدانشکده علوم اجتماعینامه علوم اجتماعی-8819961221-نقش تبلیغات سیاسی در رفتار انتخاباتی ساکنان تهران15582FAتقی آزادارمکیJournal Article19700101در مقاله حاضر‘ میزان اثرگذاری تبلیغات سیاسی بر رفتار انتخاباتی شهروندان تهران در انتخابات پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی‘ بر اساس قبول این پیش فرض صورت گرفته است که رفتار انتخاباتی شهروندان تهرانی‘ افزون بر تبلیغات سیاسی‘ از مجموعه شرایط اجتماعی‘ سیاسی و فرهنگی نیاز متأثر بوده است. در این صورت‘ سهم تبلیغات سیاسی در رفتار انتخاباتی به منزله نادیده گرفتن عناصر دیگر نیست.
یافته های تحقیق مؤید آن است که تبلیغات سیاسی بیشتر باعث تقویت تصمیم کسانی که قصد رأی دادن داشته اند‘ شده است‘ نه موجب افزایش تعداد رأی دهندگان . همچنین تبلیغات سیاسی روی دو سنخ از افراد تأثیر بیشتری داشته است: 1- افرادی که گرایش سیاسی و اعتقادی محکم دینی دارند‘ اما از آن اطلاع کافی ندارند. 2- افرادی که دارای ساختار فکری نظام دار و مشخص نیستند و بیشتر متأثر از شرایط بیرونی هستند.https://jnoe.ut.ac.ir/article_15582_1777fc73669aa349629c58d945061f12.pdfدانشکده علوم اجتماعینامه علوم اجتماعی-8819961221-بررسی چند زبانگونگی در شهر تهران15583FAامیلیانرسیسیانسJournal Article19700101In this research, the linguistic behaviour and the domains of language use for the Iranian - Armenian and Iranian - Azarbaijani communities in Iran are analyzed.
The article begins with a discussion on the main theoretical structures. Next, the historical background, the social and anthropological situations are presented. The research methodology and
the questionnaire used in this study are discussed. Then the obtained
data is analyzed and this is followed by the conclusion.
The information gained through this research will allow the educational and cultural planners to base their policies on the existing facts and circumstances so as to develop efficient methods and strategies for achieving their cultural and educational goals.در این مقاله‘ رفتار زبانی جامعه ایرانیان ارمنی زبان و جامعه ایرانیان ترک زبان (با گویش آذربایجانی) مورد بررسی قرار می گیرد.
ابتدا مفاهیم نظری مورد استفاده در تحقیق تشریح می شود. سپس اطلاعات تاریخی و طرحی از وضعیت اجتماعی – مردم نگاری جوامع مورد بررسی ارائه می شود. شناخت حوزه های استفاده از هر زبان برای افراد دو زبانه برای برنامه ریزان فرهنگی و آموزشی این امکان را فراهم می آورد تا با در نظر گرفتن واقعیتها و وضعیت موجود فعلی روشهای مناسبی را برای تعلیم و تربیت این افراد و رسیدن به اهداف فرهنگی و آموزشی کشور تدوین نمایند.https://jnoe.ut.ac.ir/article_15583_4599498efe23b4b59db1380e74f498b9.pdfدانشکده علوم اجتماعینامه علوم اجتماعی-8819961221-دیدگاه مردان روستائی نسبت به کار زنان15584FAژاله شادیطلبJournal Article19700101The work of rural women has been ignored by rural men, rural
women, and rural sociologists who claim the scientific objectivity in their studies and writings.
The evidence_ from a survey in thirty villages of Esfehan Province,
_
shows that fifty four percent of men whose wives work at home and on
the family farm do not consider them as the employed or the family
labourer.
The findings of a research in forty two villages of Yazd Province show that even seventy nine percent of the rural women who are involved in economic activities at home or on the family farm take it as a part of their housekeeping duties.
In the end, a review of the literature in rural sociology supports the axiom that says: The overlooking of rural women's work is a cultural phenomenon.نادیده گرفتن کار زنان روستایی پدیده فرهنگی غالبی است که نه تنها مردان روستایی بلکه زنان روستایی و حتی جامعه شناسان مدعی بی طرف و عینیت علمی را تحت تأثیر قرار داده است.
شواهدی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند نشان می دهد که مردان روستایی علی رغم فعالیتهای اقتصادی زنان‘ آنها را غیرشاغل به شمار آورده اند. زنان روستایی نیز با همه فعالیتهای زراعی‘ دامداری‘ قالی بافی‘ و ... خود را "خانه دار" نامیده اند که مورد تأیید جامعه شناسان روستایی نیز قرار گرفته است. در این مقاله یافته های دو تحقیق متفاوت‘ و بررسی تعدادی از کتابهای جامعه شناسی روستایی مؤید موضوع فوق است.https://jnoe.ut.ac.ir/article_15584_21b7e18750d0c8e4ac52a27e53d0cb25.pdfدانشکده علوم اجتماعینامه علوم اجتماعی-8819961221-کاربرد تحلیل محتوی در علوم اجتماعی15585FAرحمت الله صدیقسروستانیJournal Article19700101Content analysis is a method of data analysis as well as a method of observation. In content ,analysis, researchers examine the artifacts of
social communications which are typically recorded messages conveyed by the media or various written materials such as poetry, plays, psychiatric interviews, notes, letters, laws, constitutions, songs, novel_, paintings, speeches, newspapers or textbooks.
Perhaps the most important advantage of content analysis is that it can be virtually unobtrusive. Content analysis, although useful when analyzing depth interview data, may also be used nonreactively, i.e., no one needs to be interviewed, no one needs to fill out lengthy questionnaires, and no one must enter a laboratory.
In this article, a brief discussion of some general concerns and debates regarding content analysis, as well as a number of procedures for analyzing contents, units of analysis and how one effectively employs coding frames are presented. The strengths and weaknesses of content analysis as a research technique are also briefly discussed.تحلیل محتوی روشی است برای جمع آوری اطلاعات و تحلیل آن. در تحلیل محتوی به جای مشاهده مستقیم رفتار مردم یا پرسش در مورد آن به ارتباطاتی که آنان به وجود آورده و پیامهایی که رد و بدل کرده اند توجه و در مورد آن سؤال و تحلیل می شود.
تحلیل محتوی‘ متون نامه ها‘ دفاتر خاطرات‘ سخنرانیها‘ مقالات‘ صورت جلسات‘ کتب‘ اشعار‘ نقاشیها‘ قوانین و هر سند دیگری را مطالعه و ارزیابی می کند.
تحلیل محتوی روشی ‹‹ غیرواکنشی ›› و ‹‹غیرمداخله ای›› است و چون اسناد مورد مطالعه و متون مورد تحلیل قبلاً ثبت و ضبط شده‘ بنابراین صاحبان اسناد و مؤلفان آثار را به کار تحلیل‘ واکنشی و تحلیلگران و محققان را در کار تألیف و تدوین و ایجاد اسناد و مدارک‘ مداخله نیست.
در این مقاله‘ ویژگیهای روش تحلیل محتوی‘ اختلاف نظرهایی که در مورد آن وجود دارد‘ چگونگی مقوله بندی و ضوابط آن‘ واحدهای تجزیه و تحلیل و مهمترین محاسن و معایب این روش و نحوه استفاده از آن در یک مورد خاص نیز‘ مطرح می شود.https://jnoe.ut.ac.ir/article_15585_ce9cce540e05f134cbf875cf90c80019.pdfدانشکده علوم اجتماعینامه علوم اجتماعی-8819961221-شبکه توزیع و نقش آن در افزایش قیمتها15586FAحمیدانصاریJournal Article19700101This article focuses on the problems of the distribution network and discusses some of its characteristics.
From section one to section four, the meaning of inflation, the level
of prices per family income (real and nominal), the expenditure in urban and rural areas, and the prime causes of inflation in Iran are briefly
dealt with.
In section five, some structural features of the distribution network are analyzed. In this part, the problems such as large numbers of distributive units, their small sizes, low turn - over, mainly traditional build - up of the units and the whole system are demonstrated.
Finally it comes to the conclusion that a system bearing such features and functioning in a noncompetitive market would have no effect on the prices but pushing them further up.هدف این نوشتار نمایاندن تنگناهای شبکه توزیع و تشریح برخی از ویژگیهای ساختاری آن و نیز تأثیر این ویژگیها بر قیمتها و میزان تورم در جامعه است. از این رو به اجمال به مفهوم تورم‘ به رشد قیمتها در ایران‘ به متوسط هزینه و درآمد خانوارهای (اسمی و واقعی) شهری و روستایی و تغییرات آن در چند دهه اخیر‘ و نیز به مهمترین عوامل مؤثر در ایجاد شرایط تورم در سالهای پس از انقلاب اشاره شده است. در بخش پنجم مقاله بیشتر به ساختار بخش توزیع پرداخته و به مقولاتی نظیر فروانی واحدهای توزیعی‘ رفتار و نحوه اداره سنتی آنها و ... اشاره شده است. در پایان تذکر این حایز اهمیت است که در این ساختار ناسالم از واحدهای توزیعی نمی توان انتظار رفتار عقلایی اقتصادی را داشت.https://jnoe.ut.ac.ir/article_15586_dc00429ac79ca4577c94407a5109cf5d.pdfدانشکده علوم اجتماعینامه علوم اجتماعی-8819961221-نظریه انتقالی جمعیت در کشورهای اسلامی15587FAعلی اصغرمهاجرانیJournal Article19700101The number and the rapid growth of the population of the Islamic countries as well as their vast geographical areas have made them very interesting for the social researches including demographic investigation.
The slow demographic transition of these countries has been in the focal point of demographer's attention. Some. demographers believe that the cause of this slowness is their religious beliefs. One may attribute some features such as the high rate of the population growth, the low
age of marriage, and the low level of women's occupations to the Islamic beliefs. But one must take into account the other features which are not common among all the Islamic countries such as the fertility and mortality levels and the proportion of citizenship. Therefore we cannot put all the Islamic countries from the viewpoint of the demographic
structure and movement in the same categoryمقایسه سطح باروری با شاخصهای توسعه اقتصادی صرف‘ دارای رابطه گویایی نیستند‘ ولی شاخصهای فرهنگی و بهداشتی توسعه‘ همبستگی معنی داری را نشان می دهند. در این میان سیاستهای دراز مدت دولتی و برنامه ریزی تنظیم خانواده نقش مؤثری در کاهش باروری برخی کشورهای اسلامی داشته است‘ ولی به دیل تنوع قومی و فرهنگی تفاوتهایی در سطح باروری کشورهایی که دارای سیاستهای جمعیتی یکسان بوده اند نیز دیده می شود. نتیجه کلی اینکه به دلیل اشتراک مذهبی نمی توان کشورهای اسلامی را گروهی کاملاً متمایز‘ متفاوت و مجزا از سایر کشورهای در حال توسعه‘ از نظر ساخت و حرکات جمعیتی دانست.https://jnoe.ut.ac.ir/article_15587_10ab8754188daf01737183121fa99cd6.pdfدانشکده علوم اجتماعینامه علوم اجتماعی-8819961221-معرفی و نقد کتاب15588FAغلامعباستوسلیJournal Article19700101-https://jnoe.ut.ac.ir/article_15588_dc60c5a1ed50aeeb9f04f4481a108c93.pdfدانشکده علوم اجتماعینامه علوم اجتماعی-8819961221-معرفی کتابهای جدید علوم اجتماعی به زبانهای خارجی15589FAمهردادبرومندJournal Article19700101-https://jnoe.ut.ac.ir/article_15589_55eb16249101957ed777b9918e11d9ca.pdf