دانشکده علوم اجتماعینامه علوم اجتماعی-131319990622-بررسی تأثیر رسانه ها بر افکار عمومی کاربرد یک الگوی جامعه شناختی15145FAعلیرضادهقانJournal Article19700101In this article, after a critical review of major communication theories concerning the mass media effect, the researcher has tried to
formulate and present a theoretical and sociological model. In this model, two main elements, i.e. the audience and the mass media
organization, in social context, both interactional and together, have been considered. The application of this model to determine the mass
media effect on public opinion in Iran, esp. to expound the consequences of the 7th Presidential Election which may be considered as a practical event for public opinion formation, demonstrates that a
principal part of affecting public opinion is not related to the mass media function but to social context.در این مقاله بعد از بررسی انتقادی نظریه های مهم ارتباطات در قلمرو تأثیر رسانه ها کوشش می شود یک الگوی نظری جامعه شناسی صورت بندی و مطرح شود. در این الگو دو عنصر مخاطب و سازمان رسانه ای دربافت و متن اجتماعی با هم و در تعامل با یکدیگر در نظر گرفته شده است. کاربرد این الگو در تبیین تأثیر رسانه ها بر افکار عمومی در ایران‘ به ویژه در تشریح نتیجه انتخابات هفتمین دوره ریاست جمهوری که می توان آن را نمونه خوبی از شکل گیری افکار عمومی تلقی کرد‘ نشان می دهد سهم عمده ای از قدرت تأثیر گذاری بر افکار عمومی خارج از حیطه عملکرد رسانه ها و در قلمرو محیط اجتماعی قرار می گیرد.https://jnoe.ut.ac.ir/article_15145_d7f7e283718d576669c5ea571ab3b3f4.pdfدانشکده علوم اجتماعینامه علوم اجتماعی-131319990622-خانواده‘ دانشگاه و جامعه پذیری مذهبی15146FAمحمدرضاطالبانJournal Article19700101In this research, one of the unwanted consequences of higher education in the cultural and value system of the society has been scientifically analyzed. The researches done in Iran indicate that there
is often a negative correlation between religiousness and education, esp. higher education. It has also been descriptively shown that this
difference of religiousness being present among the adults may be noticed among their young children too.
In order to interpret and analyze this phenomenon theoretically, an explanatory model has been presented. Then, some hypotheses have been logically deduced. On the basis of a random sample, the
research hypotheses have been empirically tested.
At the end, the research findings demonstrate that the rate of
religiousness among the young children of the families with higher education, in comparison with their peers in other families, is due to
these families' attitudes toward improving their children's education so as to re-establish their social status in general.این مقاله به تحلیل یکی از نتایج ناخواسته آموزش عالی در نظام فرهنگی و ارزشی جامعه می پردازد. پژوهش های انجام شده در ایران غالباً حکایت از همبستگی منفی میان دینداری و تحصیلات (بالاخص در سطح عالی) داشته است. در این مقاله پژوهشی نیز به صورت توصیفی نشان داده شده که این تفاوت دینداری بزرگسالان در فرزندان نوجوان آنان نیز مشاهده می شود. برای تفسیر نظری این پدیده‘ مدلی تبیینی ارائه و از آن مدل به طور منطقی فرضیاتی استخراج گردید. سپس براساس نمونه ای تصادفی‘ فرضیات تحقیق در آزمون تجربی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که دینداری ضعیف تر فرزندان نوجوان خانواده های تحصیلکرده دانشگاهی نسبت به همسالان آنها در سایر خانواده ها‘ بهایی است که این نوع خانوده ها برای موفقیت تحصیلی بیشتر فرزندان به منظور بازتولید موقعیت اجتماعی شان می پردازند.https://jnoe.ut.ac.ir/article_15146_ac368b5986458b32761ddbeeafaf90ec.pdfدانشکده علوم اجتماعینامه علوم اجتماعی-131319990622-روابط ترکیبی شیوه های فرهنگی؛ روش شناخت جامعه نو15147FAحمیدعبداللهیانJournal Article19700101This research tries to tackle on one of the current issues concerning the theoretical realm of contemporary sociology, i.e., taking into
consideration "culture" in the logical methods of understanding contemporary societies. Not only does Giddens (1990) but also Bauman (1992) and Inglehart (1997), in a sense, recognize the uniqueness of
contemporary societies of which Inglehart specifically refers to the role of "culture" in new social formations. Presenting a critque on the theoretical as well as methodological shortcomings of Inglehart's, Giddens's and Bauman's works, this paper, however, takes one step
further and specifies how the discourse of "culture" and its role in new social formations should be theoretically incorporated into the methods
of understanding current social changes. For this purpose, the researcher enters into the process of conceptualizing the cultural relations through which some new concepts that help to design a new theoretical framework for understanding the characteristics of contemporary societies are introducedدر این مقاله به یکی از مسئل جاری حوزه نظری جامعه شناسی معاصر یعنی دخالت دادن فرهنگ در روش منطقی شناخت جامعه معاصر می پردازیم. گیدنز (1377) و باومن (1992) در ابتدای دهه 1990 و همین طور اینگلهارت(1377) در اواخر این دهه به نوعی به نوعی منحصر به فرد بودن جامعه معاصر اشاره کرده اند که از این میان اینگلهارت به طور مشخص به نقش فرهنگ در شکل گیری جدید اجتماعی پرداخته است. در این مقاله با اشاره به نقائص نظری و روش شناختی آثار اینگلهارت‘ باومن و گیدنز مشخص می کنیم که چگونه باید بحث فرهنگ و نقش آن را از لحاظ نظری در شناخت تحولات اجتماعی جدید دخالت داد. بدین منظور وارد روند مفهوم سازی روابط فرهنگی شده ایم تا از طریق پی ریزی مفاهیم جدید چارچوب نظری جدیدی را برای بحث پیرامون ویژگیهای جوامع دوران معاصر معرفی کنیم.https://jnoe.ut.ac.ir/article_15147_99944772a7d3b5d6fb56f192b0825123.pdfدانشکده علوم اجتماعینامه علوم اجتماعی-131319990622-تداخل فرهنگی و زیستی گروه های انسانی در ایران
مورد مطالعه: روستاهای بخش چادگان از استان اصفهان15148FAاصغر عسکریخانقاهJournal Article19700101From the anthropological point of view, the biological and cultural interference of human groups is one of the major scientific discussions
that may help the social science researchers discover some
of the
cultural secrets of the mankind in relation to his biological issues. This article is a brief report of the first phase of a research project concerning the biological and cultural interference of human groups.1
In this phase, the cultural characteristics are studied. Then the data analysis, the families living in the villages of Chadegan region, and the anthropometrical features of the family members are scientifically surveyed.
In order to answer scientifically the research questions such as :
- What is the relationship between the cultural developments and physical ones?
- Is there any relationship between the cultural attitudes and physical ones?
the common anthropological and anthropometrical methods and instruments are applied.
At the end, it can be concluded that there is a direct relationship between the cultural attitudes and physical ones. These developments are coordinate and inseparable.در یک بحث مردم شناختی تداخل فرهنگی و زیستی گروههای انسانی از جمله مباحثی است که می تواند محققان علوم اجتماعی را به بسیاری از نهفته های فرهنگی انسان در ارتباط با مسائل زیستی اش رهنمون شود‘ مقاله حاضر خلاصه ای از بخش اول طرح تداخل فرهنگی و زیستی گروه های انسانی در ایران است که در روستاهای بخش چادگان اصفهان به انجام رسیده است. این بخش ازطرح مزبور به مطالعه مشخصه های فرهنگی و نتایج بررسی داده های و خانوارهای ساکن در روستاهای بخش چادگان و نیز به مشخصه های انسان سنجی (آنتروپومتری) اعضاء خانوارهای مورد بررسی در روستاهای فوق می پردازد. در جستجوی این مسأله که تحولات فرهنگی تا کجا به تحولات جسمانی ارتباط می یابد و آیا می توان میان گرایشهای فرهنگی و گرایشهای جسمانی رابطه ای قایل شد‘ با استفاده و با به کارگیری روشها و ابزار متداول در مردم شناسی و انسان سنجی در منطقه مورد مطالعه به این نتیجه می رسد که گرایشهای فرهنگی گروههای ترکیبی در ارتباط مستقیم با گرایشهای جسمانی است. به طوری که تغییرات و تحولات ناشی از آنها به طور همسو و هماهنگ صورت می پذیرد یا به عبارت دیگر گرایشهای فرهنگی نمی تواند جدا از گرایشهای جسمانی باشد.https://jnoe.ut.ac.ir/article_15148_a3b832e0396c95c5a1ef590347bda988.pdfدانشکده علوم اجتماعینامه علوم اجتماعی-131319990622-آیا دین یک نهاد اجتماعی است؟15149FAیحیی علیباباییJournal Article19700101Many sociologists believe that religion is a social institution. On the other hand, some of the Islamic scholars believe that religion is
meta-institutional, hence, it should not be thought of as a social institution. Therefore, in this article, the researcher has tried to answer
the following question scientifically:
- Why are there two different conclusions concerning religion as a social institution?
The two research hypotheses are: I. Religion is a social institution.
II. Religion is not a social institution.
In doing this research, an epistemological method put forward by the late professor Tabataba'i has been applied. The sociologists have also
been classified in two groups:
1. The sociologists, such as Durkheim , who believe that the origin of all
institutions is the society itself.
2. The sociologists who believe that since institutions are established in
the society and control the human behavior, they are called so .
On the basis of the research findings, it can be concluded that some
of the Islamic scholars' viewpoints are different regarding religion as a
social institution because they have adopted the first group's definition of a social institution and the second group's definition of religionآن طور که شایع است عموم جامعه شناسان دین را "نهاد اجتماعی'' می دانند. برخی از صاحب نظراناسلامی معتقدند که دین فرانهادی است و در قالب یک "نهاد اجتماعی" نمی گنجد. در این مقاله بحث می شود که چرا دو دسته فوق به پاسخهای متفاوتی رسیده اند. نویسنده در جستجوی یافتن خطای یکی از دو قضیه 1. "دین نهاد اجتماعی است" و 2. "دین نهاد اجتماعی نیست" از یک بحث شناخت شناسی که مبتکر آن مرحوم علامه طباطبایی است بهره جسته است. در این مقاله جامعه شناسان به دو دسته تقسیم شده اند: دسته اول جامعه شناسانی مانند دروکیم که معتقدند منشأ همه نهادها منجمله نهاد دین خود جامعه است و دسته دوم جامعه شناسانی که به منشأ نهادها و منجمله منشأ نهاد دین کاری ندارند و در نزد آنان نهادها و منجمله دین صرفاً از آن جهت که در جامعه استقرار و ثبات می یابند و بر رفتار انسانها کنترل دارند نهاد نامیده می شوند.
نویسنده در پایان نتیجه می گیرد که علت آنکه برخی صاحب نظران اسلامی در قضاوت خود به پاسخ متفاوت رسیده اند آن است که در تعریف "نهاد اجتماعی" از تعریف جامعه شناسان دسته اول چون دورکیم سود جسته اند و در تعریف دین از جامعه شناسان دسته دوم‘ لذا به قضاوتی از قضاوت جامعه شناسان رسیده اند.https://jnoe.ut.ac.ir/article_15149_747198dfbf835a0371cbf9eccb4df9c4.pdfدانشکده علوم اجتماعینامه علوم اجتماعی-131319990622-فرآیندهای فرهنگی معاصر و پیامدهای آنها در حوزه انسان شناسی15150FAناصرفکوهیJournal Article19700101انقلاب اطلاعاتی در دو موج 75 – 1945 و 95 – 1975‘ تمامی مناسبات اجتماعی را در پهنه جهانی دگرگون کرد. این فرآیند که همجنان ادامه دارد با جهانی کردن نوعی از فرهنگ‘ مقاومتهای بی شماری را چه در کشورهای مبدأ و چه به ویژه در کشورهای پیرامونی بر انگیخت. ضرورت توسعه تکنولوژیک از یک سو و ناهمسازی تکنولوژی جدید با فرهنگ سنتی از سوی دیگر‘ سرچشمه بحران عمومی هویت فرهنگی در کشورهای در حال توسعه بوده است که کلید حل آن تا اندازه زیادی در گسترش و تعمیق مطالعه فرهنگی کاربردی است.
انسان شناسی کاربردی در همان حال که گرایش عمومی علوم انسانی به کاهش مرزبندی بین رشته های گوناگون و رویکرد چندگانه و بین رشته ای به موضوع واحد تحقیق را می پذیرد‘ بر آن است که با یافتن یک راه حل روش – شناختی مناسب‘ با ایجاد موازنه میان دو رویکرد کمی و کیفی‘ عام گرا و فردگرا‘ عمق لازم را به مطالعات خود بدهد و در عین حال اعتبار علمی این مطالعات را نیز حفظ کند. تحقق این ام تنها با درک روشن و آینده نگری کافی نسبت به فرایندهای فرهنگی معاصر ممکن است.https://jnoe.ut.ac.ir/article_15150_d4536c1c34b0204990b3e2c37e7bb002.pdfدانشکده علوم اجتماعینامه علوم اجتماعی-131319990622-بررسی رضایتمندی شغلی درباره عوامل اقتصادی – اجتماعی و جمعیتی :
مطالعه موردی یکی از سازمانهای استان فارس15151FAعبدالعلی لهساییزادهمحمدکریممنصوریانJournal Article19700101This research deals with a survey of the job satisfaction of the personnels in an official organization in Fars Province. In order to do
this research, the following research questions have been posed, answered, and analyzed:
- How much do the personnels with various characteristics and different motives and socio-economic conditions collaborate with one another in
a given organization?
- How much are they responsible?
- Why do they participate in decision -making?
- How much are they alien regarding their jobs and surroundings?
The total impact of these factors on their job satisfaction has been scientifically studied. In doing this research, first, the impact of
intermediate variable, i.e. , group cohesion, responsibility, ... on the dependent variable has been investigated. The research method is
surveying and the sample subjects are the personnels of an official organization in Fars Province. In data analysis, the advanced statistic
techniques, i.e. , varIance analysis, multi-variable regression,... have been applied.
Based on the research findings, it may be concluded:
- The variable of participation in decision - making has a positive and great impact on the job satisfaction.
- The more alien they are to their jobs and work atmosphere, the less
job satisfaction can be noticed.
- There is a positive and meaningful relation between responsibility and
dependent variable.
- The more the personnels collaborate collectively in their organization,
the more they are satisfied with their jobs and surroundings.
- The independent variables, i.e., age, gender,... show no meaningful
relation to the dependent variable directly.
- Two variables, i.e., "the tendency to do something else in their
organization" and "the attitude toward the function of the organization" have a meaningful relation to the job satisfaction.موضوع این مقاله بررسی رضایتمندی شغلی کارکنان یکی از سازمانهای اداری استان فارس است. برای این منظور‘ در این مقاله این نکته مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است که افراد با خصوصیات فردی‘ انگیزه ای و موقعیتهای اقتصادی – اجتماعی متفاوت در جریان کار تا چه اندازه با دیگران همبستگی دارند؛ تا چه حد مسئولیت پذیر می باشند؛ به چه منظور در تصمیم گیریها مشارکت می کنند و به چه میزان نسبت به شغل خود بیگانه هستند. سپس تأثیر مجموعه این عوامل بر رضایتمندی کارکنان در سازمان بررسی شده است. در این پژوهش ابتدا تأثیر متغیرهای واسطه ای (همبستگی گروهی‘ مسئولیت پذیری‘ ...) بر متغیر وابسته مورد بررسی قرار گرفته است. روش تحقیقی‘ پیمایشی و جامعه آماری کلیه کارکنان یکی از سازمانهای استان یکی از سازمانهای استان فارس بود. در تجزیه و تحلیل داده ها از تکنینکهای آماری پیشرفته (تحلیل واریانس و رگرسیون چند متغیره) استفاده شد. براساس یافته ها‘ متغیر مشارکت در تصمیم گیریها تأثیر مثبت و زیادی بر رضایتمندی شغلی داشته. همچنین هر چه بیگانگی از کار و محیط در سازمان بیشتر بوده‘ رضایتمندی شغلی کاهش یافته است. بین مسئولیت پذیری و متغیر وابسته رابطه ای مثبت و معنی دار و جود داشته است. هر چه فرد از همبستگی گروهی بالاتری در سازمان برخوردار بوده‘ از شغل و سازمان خود راضی تر بوده است. متغیرهای مستقل (مانند سن‘ جنس‘ ...) به طور مستقیم رابطه معنی داری با متغیروابسته نشان نداده اند.
اما دو متغیر"تمایل به کار دیگر در سازمان" و "نگرش نسبت به عملکرد سازمان" با رضایتمندی شغلی رابطه معنی داری داشته اند.https://jnoe.ut.ac.ir/article_15151_e36a1142bd1135bfd67725afde6ebe4c.pdfدانشکده علوم اجتماعینامه علوم اجتماعی-131319990622-گشتاور رشد جمعیت ایران15152FAبهمن لیلنهاریJournal Article19700101در سالهای اخیر باروری در ایران به طور محسوسی کاهش یافته و متولدان هر سال از سال قبل کمتر بوده است. آیا با روند کنونی تنزل باروری می توان امیدوار بود که رشد جمعیت کشور بزودی متوقف شود و با خاتمه یافتن روند افزایش سالانه جمعیت امکانات گسترده ای که صرف جمعیت افزوده می گردد به بالا بردن سطح زندگی مردم اختصاص یابد؟ متأسفانه پاسخ منفی است.
تحتی اگر معجزه ای در امر کنترل موالید رخ دهد و میزان تجدید نسل خالص کشوربه گونه ای شگفت انگیز ناگهان تا سطح جانشینی یعنی 1=NRR تنزل نماید‘ باز هم رشد جمعیت ایران حداقل تا سی و پنج سال بعد‘ و اضافه شده دست کم بیست میلیون نفر دیگر به جمعیت‘ ادامه خواهد یافت که علت آن مثبت و بالا بودن "گشتاور رشد جمعیت" کشور است. موضوع "گشتاور جمعیتی" که در حیطه جمعیت شناسی ریاضی قرار دارد‘ و بر پایه مبحث "جمعیت ثابت" لوتکا بنا شده است‘ نخستین با کیفیتز در سال 1971 آن را مطرح کرد.
در این مقاله پس از تبیین مفهوم گشتاور جمعیتی‘ نحوه محاسبه و چگونگی به کارگیری آن به عنوان یکی از عوامل تعیین کننده تغییرات حجم جمعیت مورد اشاره قرار گرفته‘ و سرانجام با ارائه محاسبات مربوط به گشتاور رشد جمعیت ایران و شواهد کمی در مورد روند رشد جمعیت در سالهای آتی ضرورت استمرار و تشدید کنترل موالید کشور نشان داده شده است.https://jnoe.ut.ac.ir/article_15152_4bfb30f96a3491715ec99d5dd902e87e.pdfدانشکده علوم اجتماعینامه علوم اجتماعی-131319990622-گفتگویی با استاد ریتزر15153FAدکتر تقی آزادارمکیJournal Article19700101-https://jnoe.ut.ac.ir/article_15153_edf54f2a9fb4a42940826d586a6f74a2.pdfدانشکده علوم اجتماعینامه علوم اجتماعی-131319990622-معرفی کتاب
کتابهای جدید علوم اجتماعی به زبان فارسی15154FAپویاکوهستانیJournal Article19700101-https://jnoe.ut.ac.ir/article_15154_bbbef009ad44f71576c8dab16edc6150.pdfدانشکده علوم اجتماعینامه علوم اجتماعی-131319990622-کتابهای جدید علوم اجتماعی به زبانهای خارجی15155FAمهردادبرومندJournal Article19700101-https://jnoe.ut.ac.ir/article_15155_ab12a1b1f571f6d4650dcf6b3727c8eb.pdfدانشکده علوم اجتماعینامه علوم اجتماعی-131319990622-خبر15156FAUnknownJournal Article19700101-https://jnoe.ut.ac.ir/article_15156_5d0f849958f026d12ead2101122c347f.pdfدانشکده علوم اجتماعینامه علوم اجتماعی-131319990622--30734FAUnknownJournal Article19700101-https://jnoe.ut.ac.ir/article_30734_d165dca79075de5cc9c1438587ba88a9.pdf