@article { author = {طباطبایی, محمود قاضی and ودادهیر, ابوعلی}, title = {-}, journal = {Sociological Review}, volume = {31}, number = {1}, pages = {-}, year = {2007}, publisher = {}, issn = {-}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The assertion on fusion of science and technology, society and nature, inter-, trans- and multi-disciplinary nature of knowledge production, and futility of cleavages between human and no-human phenomena, social and natural sciences, and other prevailing polarizations in sociology of science and Technology Studies (STS) are the most important characteristics of post-Mertonian and post-Khunian sociology of science or the sociology of technoscience. For this genre of sociology, the key mission of technoscience is to increasingly create stronger, wider, and larger networks through societal and physical process of translation. This agenda is the reflection of new modes and procedures driving knowledge production, dissemination, and consumption, particularly in new areas like biotechnology, nanotechnology, nano-biotechnology, information and communication technology (ICT by and large in universities and other institutes of the North or the developed world. Reflecting upon the history and development of sociology of science, this article aims to draw attention to the current trends and developments of the social theorizing on science and technology after two Godfathers, namely Robert K. Merton (1910-2003) and Thomas S. Kuhn (1922-1996) with special emphasis on actor-Network Theory (ANT), as an integrated, well-organized, leading, and promising approach evolved from/into the STS. Moreover, the article touches on some lessons and/or potential implications of such developments which can be relevant to policies of knowledge production, dissemination, and consumption in the universities and other research institutes of Iran as a developing (South) country.}, keywords = {Actant,Actor,Network Theory (ANT),Science,Science and Technology Studies (STS),Science Ethos,Sociology of science,Sociology of Scientific Knowledge (SSK),Symmetry,Techno,Translation}, title_fa = {جامعه‏شناسی علم فنآوری : تأملی بر تحولات اخیر جامعه‏شناسی علم}, abstract_fa = {تأکید بر هم‏جوشی علم و فناوری، جامعه و طبیعت، بین، فرا و چندرشته‏ای بودن تولید دانش و ناسودمندی تمایز بین پدیده‏ها و علوم انسانی و غیرانسانی (طبیعی) و دیگر تمایزات و دوگرایی‏های رایج در جامعه‏شناسی و مطالعات علم و فنآوری، مهم‏ترین مختصات و ویژگی‏های جامعه‏شناسی علم بعد از مرتن و کوون یا جامعه‏شناسی علم فناوری است. در این نوع جامعه‏شناسی، کار اصلی علم فناوری خلق شبکه‏های بزرگتر، قوی‏تر و مفصل‏تر از طریق فرایند اجتماعی‏ـ فیزیکی ترجمه و تحویل است. این کارکرد در واقع، تجلی شرایط حاکم بر روانه‏ها و سیاست‏های تولید، توزیع و مصرف علم فناوری، به ویِژه علم فناوری‏های نوین (مثل بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی، نانوبیوتکنولوژی و تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات) در دانشگاه‏ها و مؤسسه‏های پژوهشی کشورهای شمال یا توسعه یافته است. این مقاله فرایند تکوین و امواج فکری جامعه‏شناسی علم به عنوان زیر شاخه‏ای مهم و تا حدودی جدید از جامعه‏شناسی و تحولات آن را بعد از رابرت کینگ مرتن (2003ـ1910) و تامس ساموئل کوون (1996ـ1922) به طور کلی مرور کرده و بر نظریه کنشگرـ شبکه (ANT)، به مثابه رویکردی تلفیقی، کارا، مسلط و رو به رشد تأکید می‏کند. از سوی دیگر، این مقاله به طور خلاصه به درس‏های بالقوه چنین تحولاتی بر سیاست‏های تولید، توزیع و مصرف علم فناوری در دانشگاه‏ها و دیگر مراکز مرتبط در ایران، به عنوان یک کشور در حال توسعه (جنوب) می‏پردازد.}, keywords_fa = {آداب‏ علم,ترجمه و تحویل,تقارن,جامعه‏شناسی علم,جامعه‏شناسی معرفت علمی,شبکه,شبکه (ANT),عامل,علم فناوری,مطالعات علم و تکنولوژی,‏ نظریه کنشگر}, url = {https://jnoe.ut.ac.ir/article_18915.html}, eprint = {https://jnoe.ut.ac.ir/article_18915_5fdce643974981ff797cf3aa7276ce9b.pdf} }