@article { author = {امانی, مهدی}, title = {-}, journal = {Sociological Review}, volume = {14}, number = {14}, pages = {-}, year = {1999}, publisher = {}, issn = {-}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {adult mean age at literacy attainment,cohort analysis,literacy,literacy rate,longitudinal analysis,mean age at marriage,mean number of children ever born,period analysis,total fertility rate}, title_fa = {موفقیت در سوادآموزی بزرگسالان‘ در ایران‘ بعد از انقلاب اسلامی (برخی جنبه های جمعیت شناختی)}, abstract_fa = {در این مقاله تغییراتی که در اثر موفقیت سوادآموزی بزرگسالان‘ در میزان با سوادی کشور‘ به وجود آمده بررسی شده است. دورده زمانی مورد تأکید‘ در مقایسه ها‘ در برهه پیش از انقلاب و پس از انقلاب بوده و در تحلیل وقایع مرتبط با سوادآموزی بزرگسالان از هر دو شیوه تحلیلی متعارف در جمعیت شناسی تحلیل مقطعی و تحلیل نسلی استفاده شده است. چون بخش بزرگی از بی سوادان را افراد 15 ساله و بیشتر تشکیل می دهند‘ از این رو تحلیلها بر این گروه متمرکز بوده و به رابطه سواد و برخی جنبه های جمعیت شناختی نیز توجه شده است. اسناد و شواهد آماری مؤید آن است که پس از انقلاب در آموزش بزرگسالان موفقیتهای چشمگیری به دست آمده است. شواهد در این بررسی حاکی از تغییر تعداد بی سوادان بعد از انقلاب اسلامی است: به طوری که پس از انقلاب این تعداد قریب 5/1 درصد کاهش داشته است. با این همه‘ هنوز هم بیشترین توجه به وضع سواد مردان است‘ در حالی که برنامه ریزی برای آموزش زنان تلاش بیشتری را می طلبد. بررسیها نشان می دهد که هرچند عمده وقایع جمعیتی برای بزرگسالان به وقوع می پیوندد‘ ام تغییر مهمی بین سوادآموزی بزرگسالان و قایعی چون ازدواج و زاد و ولد وجود دارد. به این نکات نیز در مقاله حاضر تا حد امکان توجه شده است.}, keywords_fa = {تعداد فرزند برای هر زن,سواد,میانگین سن ازدواج,میانگین سن سوادآموزی بزرگسالان و متوسط,میزان باسوادی و بی سوادی}, url = {https://jnoe.ut.ac.ir/article_14791.html}, eprint = {https://jnoe.ut.ac.ir/article_14791_642564d06f2d2952b3bc48c1c0cc6785.pdf} }