@article { author = {حجازی, یوسف}, title = {-}, journal = {Sociological Review}, volume = {3}, number = {23}, pages = {-}, year = {2004}, publisher = {}, issn = {-}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {This article analyzes the relationship between socioeconomic background and academic and career success among University of Tehran graduates in agriculture. Socioeconomic background variables used in this study included parents’ educational attainment, parents’ jobs, rural origin, and father’s agricultural origin. Academic success was measured by grade point average in the last year of high school, grade point average for bachelor’s degree, acceptance to graduate school, and overall undergraduate performance. Career success was measured according to employer’s opinion. A total of 655 graduates and 513 employers responded to the questionnaire survey. Regression analysis provides a number of insights. In particular, no relationship was established between rural and agricultural background and academic and career success, rural background.}, keywords = {academic success,career success,graduates in agriculture,rural background,socioeconomic background}, title_fa = {نقش عوامل اقتصادی اجتماعی در موفقیت تحصیلی و عملکرد شغلی دانشجویان کشاورزی دانشگاه تهران}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان تاثیر تحصیلات و شغل والدین منشا روستائی داشتن و شغل کشاورزی پدران بعنوان تبار اجتماعی بر موفقیت تحصیلی و عملکرد شغلی دانشجویان کشاروزی دانشگاه تهران است شاخصهای موفقیت تحصیلی دانشجویان عبارتند از معدل دیپلم معدل لیسانس قبولی در کارشناسی ارشد و عملکرد تحصیلی ( میانگین نمرات کل تعداد واحدهای مردودی و ترمهای مشروطی) در نظر گرفته شده و عملکرد شغلی بر اساس نظر سنجی از کارفرمایان صورت گرفته است داده های مورد نیاز از طریق ارسال پرسشنامه باری کلیه فارغ التحصیلان گرد آوری گردیده است بدین ترتیب 655 پرسشنامه از فارغ التحصیلان و 513 پرسشنامه از کارفرمایان جمع آوری شد نتایج حاصل از رگرسیون نشان داد که بین تحصیلات مادر با t محاسبه شده 2/258 با موفقیت تحصیلی معدل دیپلم و تحصیلات پدر با t محسابه شده 3/359 با موفقیت تحصیلی معدل لیسانس رابطه معنی داری وجود دارد رابطه خاستگاه سکونتی ( منشا روستائی داشتن ) و شغل کشاورزی پدران با موفقیت تحصیلی و عملکرد شغلی تایید نشد ضمنا هیچیک از سازه های تبار اجتماعی با عملکرد شغلی رابطه معنی داری نشان نداد بنابراین فرض اینکه چنانچه دانشجویان کشاورزی از بین افرادی که سابقه زندگی و یا شنائی با روستا و کار کشاورزی داشته باشند در تحصیل و حرفه کشاورزی موفق ترند درست نیست این تحقیق نشان داد که تفاوت معنی داری بین محل تولید دانشجویان ( روستا شهر مرکز استان و تهران ) از نظر عملکرد شغلی و موفقیت تحصیلی وجود ندارد}, keywords_fa = {تبار اجتماعی,دانشجویان کشاورزی,عملکرد شغلی,معدل دیپلم,معدل لیسانس,منشا روستائی,موفقیت تحصیلی,وضعیت اقتصادی - اجتماعی}, url = {https://jnoe.ut.ac.ir/article_10542.html}, eprint = {https://jnoe.ut.ac.ir/article_10542_3ce8f67a2c2b54a44a1f765e8b0a4d13.pdf} }